Velikokrat se sprašujemo, kako lahko pri otroku prepoznamo, da je ena polovica možganov bolj aktivna kot druga.
Kadar prevladuje desna možganska hemisfera, se pri otrocih to kaže kot:
- v “glavi” vse vidi in dojema preko slik (npr. otrok črke in besede dojema kot slike ali risbe),
- težko ubesedi »slike«, ki jih »vidi« v glavi (npr. opisati pot od točke A do B),
- težko obnovi prebrano besedilo, ker »skače« iz enega dela na drug del prevladuje,
- prevladuje domišlja in otrok z mislimi hitro “odplava”,
- ima težave s časovno orientacijo,
- težave s orientacijo v prostoru,
- težave pri obvladovanju aritmetičnih dejstev in obvladovanja aritmetičnih postopkov,
- nezmožnosti vizualizacije matematike,
- težko natančno sledi navodilom,
- pogosto deluje na podlagi čustev oz. ga čustva vodijo pri reševanju izzivov,
- pogosto zamuja.
Kadar prevladuje desna možganska hemisfera, otrok sicer neko znanje ima, a ga ne more “ozemljiti”. Ko otrok npr. prebere vprašanje na testu, sicer v glavi odgovor lahko pozna, a ga ne zmore na ustrezen način zapisati. Misli mu “begajo”, ne ve kje naj se loti odgovarjanja, ne zmore narediti nekega sosledja, saj je za to odgovorna leva možganska hemisfera. Ker je »pretok« med levo in desno hemisfero prekinjen, mu odgovori, ideje zamisli ostajajo v glavi in to v otroku povzroča močno tesnobo, manjša se mu šolska samopodobo in samozavest in tako se ujame v začaran krog.
Seveda pa tudi to, da prevladuje leva možganska hemisfera ni usklajeno, in se to kaže kot:
- prepričanje, da vedno obstaja napačen ali pravilen način,
- potrebuje jasen cilj, da lahko deluje,
- na zunaj za ostale ljudi lahko deluje vzvišen, ozkogled, brez razumevanja skrbi in čustev drugih ljudi,
- aroganca,
- pretirana kritičnost do sebe in drugih,
- odpor do vseh vrst sprememb,
- vedno mora imeti prav,
- potreba po popravljanju ostalih ljudi, vrstnikov,
- hitro pokaže s prstom na napake drugih.
Kadar prevladuje leva možganska hemisfera, je otrok strogo vezan na to, kar se je naučil in morda pri vprašanjih, ki so malo drugače zastavljena, kot se je naučil, ne more uporabiti domišljije in kreativnosti in zelo težko zaupa občutkom pri odgovarjanju na vprašanja. Ti otroci so pogosto zelo uspešni pri šolskih izzivih, a jih dolgoročno žal to zelo izčrpava, saj se želijo na vsak izziv maksimalno pripraviti, poleg tega pa imajo močno težnjo po tekmovalnosti, tako s samim sabo kot drugimi.
Študije razvoja možganov po svetu kažejo, da bo vsak posameznik, ki lahko uporablja obe možganski polovici, sposoben izrabiti svoje zmožnosti v največji možni meri. Obe polovici sta enako pomembni in otroci, ki imajo približno enakomerno aktivirani oz. delujoči in povezani obe polovici, nimajo izzivov z učenjem.
V Zavodu Damodar nudimo pomoč otrokom, ki se soočajo z učnimi težavami zaradi neustrezne povezave med obema možganskima polovicama. Prav tako pri svojem delu upoštevamo, da je za uravnovešeno delovanje obeh hemisfer in dobro povezavo med njima v osnovi otroci potrebujejo energijo. Žal brez te, učne metode in določeni prilagojeni pristopi le nekoliko (do maksimalno 20%) izboljšajo možnost pisanja, razumevanja, pomnjenja, priklica in koncentracije, ne odpravljajo pa vzroka.
Če pri svojem otroku ali mladostniku opažate nekatere zgoraj naštete simptome neusklajenega delovanja obeh možganskih hemisfer ter da težko ohranja pozornost in koncentracijo, se težko umiri ter osredotoči na zadano nalogo ali učenje, vas vabimo, da nam pišete na lea@zavod-damodar.si in dogovorili se bomo za uvodno srečanje, na katerem bomo z otrokom ali mladostnikom preko pogovora, kreativnih medijev ali projekcijskih tehnik odkrivali vzroke stisk in izzivov. Po delu z otrokom ali mladostnikom se pogovorimo še s starši ter predstavimo opažanja, morebitne rešitve in možnosti nadaljnjega dela.
Če bi želeli svojemu otroku ali mladostniku vsaj nekoliko sami pomagati pri krepitvi pozornosti in koncentracije, lahko prebrskate med našimi brezplačnimi vsebinami, kjer najdete koristne vsebine, priročnike, vaje in ideje, ki lahko otroku ali mladostniku pomagajo pri ohranjanju umirjenosti in osredotočenosti ter pri bolj usklajenem delovanju obeh možganskih polovic.