Zagotavljanje skrbi za fizično in duševno zdravje učiteljev je ključnega pomena, saj so fizično zdravi in psihološko dobro postavljeni učitelji ključni za zdrav razvoj prihodnjih generacij.
Delo učitelja je vedno bilo zahtevno, z leti pa se obremenitve učiteljev vedno bolj stopnjujejo – tako glede obveznosti, ki jih od njih zahteva sam sistem, marsikje so po šolah zelo zaostreni odnosi med sodelavci, pa tudi otroci so vzgojno, psihološko in energijsko vedno bolj zahtevni in imajo različne stiske, ki jih neredko sprostijo v razredu. Pri veliko učiteljih se zato pojavljajo občutki nemoči, brezupa, kar vodi v izčrpanost in tudi različne fizične težave.
Seveda je večini poznano, da so uravnotežena prehrana, telesna aktivnost in zadostna mera spanja ter počitka ključni za zdravje. Kar opažamo v našem zavodu, pa je bistvena stvar, ki jo učitelji potrebujejo kot zaščita pred izčrpanostjo, povezovanje z drugimi, občutek skupnosti in podpore znotraj kolektiva. Tako kot pri vseh profilih, ki delajo z ljudmi, je pogovor ali podpora tistih, ki so v enaki situaciji, s podobnimi izkušnjami in doživljanji, ena izmed najpomembnejših za ohranjanje motivacije, notranje moči in zaupanja vase. Povezovanje povečuje občutek pripadnosti, podpore in s tem se zmanjša občutek izolacije, da smo v situacijah, ki nam predstavljajo izziv, prepuščeni sami sebi.
Ena od odličnih možnosti za podporo in povezovanje učiteljev je vzpostavitev »dnevne sobe za učitelje v šolski stavbi«. To je prostor, kjer se učitelji lahko sproščajo, klepetajo in izmenjujejo izkušnje med odmori ali po pouku. Taka soba učiteljem omogoči, da se sprostijo in pogovarjajo, ne da bi jim bilo treba posebej organizirati srečanja. Občasna organizacija dogodkov, kot so klepet ob kavi in pecivu, knjižni klub ali druge dejavnosti, lahko spodbujajo sodelovanje med učitelji. To lahko pomaga izgraditi skupnost in okrepiti medsebojno podporo.
Druga stvar, ki pa je ključna za ohranjanje zdravja, energije in dobrega počutja pri učiteljih pa je upravljanje s časom:
Na začetku vsakega dneva (ali pa večer prej) naj bi si pripravili seznam nalog oz. obveznosti, ki jih moramo opraviti naslednji dan. Naloga, ki je najpomembnejša, naj bo na vrhu seznama. Prav tako si na tak način pripravimo tedenski urnik, ki nam pomaga načrtovati večje projekte in obveznosti. Naloge razvrstimo glede na njihovo pomembnost in nujnost (pomembno in nujno; pomembno, a ne nujno; nepomembno, vendar nujno; nepomembno in nenujno), kar nam pomaga določiti, katerim vsebinam se moramo najprej posvetiti.
Ampak prva stvar, ki si jo moramo vpisati v tedenski / mesečni / letni urnik pa je čas za odmor in sprostitev – ta spada pod pomembno in nujno. Ta čas, ki ga namenimo sebi in temu kar radi počenemo, nam je kot lučka na koncu tunela, takrat, ko nam je težko ali imamo občutek, da ne bomo zmogli.
Danes je večino pozornosti usmerjene v to, da se ustvarja podporne vsebine, načine dela in prilagoditve za otroke, kar je čudovito, a tako kot v družini – če starši niso dobro, tudi otrok ne bo, tudi v šoli ostaja dejstvo, da če učitelji niso dobro, bodo učenci težko.
Skozi leta dela smo se spoznali z marsikaterimi stiskami, s katerimi se srečujejo učitelji in prav v ta namen smo oblikovali program za učitelje, ki se srečujejo z izčrpanostjo. Vendar ta program in srečanja ponujajo še mnogo več – druženje, podporo, kreiranje idej kako pristopiti k težkim situacijam v službi in predvsem občutek, da nismo sami.
Več o programu »Prva pomoč za izčrpane učitelje« si lahko pogledate na naši spletni strani.
Če pa se želite sami nekoliko okrepiti, vas vabimo, da nam pišete preko kontaktnega obrazca s pripisom »dnevni rituali ob izčrpanosti« in poslali vam bomo kratek priročnik z idejami, vajami in tehnikami, kako si ob izčrpanosti lahko vsaj nekoliko lahko pomagate sami.
Oprah Winfrey je nekoč dejala: “Učitelji ne poučujejo samo predmetov, ampak tudi življenjske lekcije. So vodniki in navdih za generacije.”
Ob tej misli in zavedanju, da to še kako drži, želimo vsem učiteljem obilo notranje moči, da bi bili lahko svetilniki in trda opora našim otrokom ter predvsem, da bi z ustreznimi metodami in skrbnostjo do sebe znali ter zmogli poskrbeti zase.